
04.12.2019

Oświadczenie w sprawie publikacji „Pulsu Biznesu”
W związku z artykułem red. Bartłomieja Mayera poświęconym Grupie Azoty opublikowanym 4 grudnia
przez „Puls Biznesu” zwracamy uwagę na niedopuszczalną manipulację w tytule i leadzie tego materiału,
a także odsyłającej do niego zapowiedzi na pierwszej stronie gazety.

Artykuł opisuje standardowe kontakty przedstawicieli Grupy Azoty i koncernu chemicznego Acron będącego
jednocześnie jej znaczącym akcjonariuszem poprzez powiązane spółki (prawie 20 proc. akcji i głosów na WZA).
Opatrzono go jednak tytułem „Grupa Azoty układa się z Rosjanami”, a w leadzie można przeczytać
o „potajemnych rozmowach o współpracy”. Użycie takich sformułowań sugeruje nieczyste intencje uczestników
tych roboczych spotkań, co w żaden sposób nie wynika zresztą z treści samego artykułu. Szczególnie
nieprofesjonalne i naganne jest użycie słowa „potajemnie” w sytuacji, gdy fakt utrzymywania takich kontaktów
nigdy nie był przez Grupę Azoty ukrywany, a red. Mayer w odpowiedzi na swoje pytania uzyskał potwierdzenie
odbywania takich spotkań.

Z kolei zapowiedź na pierwszej stronie „Pulsu Biznesu” pt. „Azoty paktują z najgorszym wrogiem” jest już jawną
manipulacją językową, ponieważ „paktowanie z wrogiem” jest związkiem frazeologicznym mocno
nacechowanym negatywnie. Ponadto redakcja bezpodstawnie sugeruje, jakoby koncern Acron był „największym
wrogiem” Grupy Azoty, podczas gdy wypowiedzi reprezentantów Grupy Azoty nie dają podstaw do formułowania
takich opinii.

Rozumiejąc specyficzną formułę „Pulsu Biznesu” protestujemy przeciwko opisanej manipulacji i apelujemy do
dziennikarzy i redaktorów o większą odpowiedzialność za słowo.

Waldemar Grzegorczyk
Rzecznik Prasowy Grupy Azoty




